3/16/2010

PostHeaderIcon Manusia Tertinggi VS Manusia Terpendek


Tahukah korang, dalam Guinness Book of World Records Edisi 2010, tercatat bahawa Sultan Kosen adalah manusia yang tertinggi di dunia dengan ketinggian 246 cm, dan manusia terpendek di dunia adalah Pingping yang hanya mempunyai ketinggian 74 cm.

Sultan Kosen digelar sebagai manusia tertinggi pada Januari 2009 dengan mengetepikan Bao Xishun sebelum ini yang berasal dari China dengan ketinggian 236 cm. Pertumbuhan Sultan Kosen melonjak naik semasa berumur 10 tahun kerana ketumbuhan yang menyebabkan hormon pertumbuhannya meningkat. Ketumbuhan tu berjaya dibuang pada 2008 dan akhirnya pertumbuhan badan Sultan Kosen berhenti...Kalau tak, tak tau lah macamana tinggi Sultan Kosen nih! Boleh kalah tinggi Menara Burj kat Dubai tu rasanya.hehe..

 Pingping pula digelar sebagai manusia terpendek secara rasminya pada tahun 2008 dan mengekalkannya sehingga tahun 2010..Walaubagaimana pun, Pingping meninggal dunia pada umurnya 21 tahun iaitu pada 13 Mac 2010. Beliau berasal dari Mongolia dan meninggal di hospital Rome, Italy..Dipercayai disebabkan penyakit jantung yang berpunca daripada kehebatan beliau menghisap rokok! haha...Jadi, JANGAN hisap rokok!!

Kenyataan bahawa Pingping meninggal dunia ni aku jumpa kat Yahoo! News. Sekian sahaja Pengetahuan Am pada kali ini..

2 comments:

jie said...

oo..ada gak lg pendek dri aq..haha...=))

KidHambur KFunC said...

Haha...

Napa? tinggi ko 75cm ka?

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Apa yang sedang anda fikirkan

Cari Di Sini

KidHambur KFunC's Fan Box

Shoutbox