3/12/2010

PostHeaderIcon XAMPP Pakej Server

Sebelum apa2 terjadi...tumpang lalu luk kpd para pro yang banyak tau ttg artikel kali ni..lau ada salah, harap di komen...hehe...K, setelah lama mencari cara untuk membuat web dan forum tanpa perlu upload atau connect ke internet, akhirnya aku terjumpa ngan satu aplikasi yang dinamakan XAMPP. Rasanya released pada tahun 2002 lagi..baru kini aku dapat..hoho..kesiaan...semua ni terjadi sebab aku rasa terpaksa untuk melakukannya..haiyoo..xlaaa..cuma ingin mengetahui...manala tau suatu masa nanti aku terpaksa buat benda2 ni suma...nnt senang cerita...

XAMPP ni, lau bagi aku..di gunakan sebagai pakej server yang bole hosting kat local...maknanya, lau nak test buat web, korg leh buat kat dlm PC sndri tanpa perlu connect kat internet...uuuu...So, lau da siap, ble la publish kat internet...mudah kan?? Buat masa ni, aku da try applikasi web dari Joomla ngan Phpbb3 jak...yang len aku x taw la pl cmna..dan aku guna OS dr Windows..tapi jangan risau..aplikasi XAMPP ni juga boleh diguna pakai untuk OS yang len..cuma download mengikut OS anda la..hehe..so, anda bole la bermain jadi administrator website..dan boleh la anda syok sendiri untuk buat post dan balas post anda sendiri..haha..so, xpayah pikir panjang weeii....try la gunakan XAMPP ni..

2 comments:

shouri said...

Cadangan di sini. Boleh buat tutorial camne nak install xampp ni? Joomla tu ape ha?

KidHambur KFunC said...

Thanx atas cadangn ko shouri..aku akn update kmudian..

Joomla aku akan buat en3 yg baru la pl ek..tungguuuu....

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Apa yang sedang anda fikirkan

Cari Di Sini

KidHambur KFunC's Fan Box

Shoutbox